Oeioei! Je bent erin getrapt, dit was een test. Een bewustwordingscampagne rond phishing van je IT-partner, https://www.itpartner.be/wp-content/uploads/2020/08/Uitgelichte-imagesTY.png. Gelukkig brengt je klik deze keer geen nare gevolgen met zich mee. Bij een echte phishing e-mail kan één enkele klik al grote gevolgen hebben, een virus of datalek bijvoorbeeld. Dit is gevaarlijk voor je persoonlijke gegevens, maar ook voor die van je organisatie.

Hoe zorg je ervoor dat je niet in de val loopt?
Wees steeds kritisch als je mails ontvangt, hieronder geven we je enkele tips die je kunnen helpen:

Tips

Vind je een mail of telefoontje verdacht? Beantwoord dan deze vragen:

  • Is het onverwacht?

Krijg je zonder reden een bericht van deze afzender: je kocht niets, had lang geen contact, enz. Wees op je hoede!

  • Is het dringend?

Hou je hoofd koel: kreeg je echt een eerste aanmaning tot betaling? Ken je die ‘vriend in nood’ wel?

  • Ken je de afzender?

Controleer het e-mailadres, ook op spellingsfouten. Maar let op: een legitiem e-mailadres is nog steeds geen garantie.

  • Vind je de vraag vreemd?

Een officiële instantie zal je nooit via e-mail, sms of telefoon vragen naar je wachtwoord, bankgegevens of persoonlijke details.

  • Naar waar leidt de link waar je moet op klikken?

Zweef met je muis over de link. Is de domeinnaam, het woord voor .be, .com, .eu, .org, … en voor de allereerste slash “/”, ook echt de naam van de organisatie? Of word je omgeleid?

  • Word je persoonlijk aangesproken?

Berichten met algemene en vage aanspreektitels, of je e-mailadres als aanspreking, die wantrouw je beter.

  • Bevat het bericht veel taalfouten?

Ook al zorgen doorgewinterde cybercriminelen voor correcte taal, taalfouten of een vreemde taal kunnen wijzen op een verdacht bericht.

  • Zit het bericht in je Spam/Junk folder?

Indien ja, wees extra voorzichtig. Je kan ook zelf verdachte berichten markeren als Spam of Junk en zo anderen waarschuwen.

  • Probeert iemand je nieuwsgierig te maken?

Iedereen zou nieuwsgierig worden bij berichten met een link als “Kijk wat ik over jou las …” of “Ben jij dit op deze foto?”, maar laat je niet vangen.

Wat als je twijfelt?

Het is beter om op je hoede te zijn. Als je twijfelt, open dan zeker geen links of bijlagen en neem contact op met de afzender op een andere manier:

  • Vrienden kan je bellen, sms’en of een bericht sturen via sociale media. Komt het bericht niet van hen, laat dan zeker weten dat hun account gehackt is. Bij sommige sociale netwerken kan je berichten als ‘vals’ markeren.
  • Bij organisaties of bedrijven ga je naar hun site en controleer je of die ‘dringende’ actie bestaat. Vind je niets terug, dan kan je ook even bellen.

Ziezo, nu weet je waar je op kan letten om phishingmails te herkennen en voorkomen. Beveilig de inbreuk op je privacy en die van je organisatie. Word #phishingproof!

Je kan steeds bij https://www.itpartner.be/wp-content/uploads/2020/08/Uitgelichte-imagesTY.png terecht voor vragen, info of bewustwordingssessies! Hier vind je meer informatie.
Meer vragen over phishing? Neem contact op met onze experten en wij helpen je graag verder!

Finish-line-amico.png
Je behaalde: 34 / 40
Fantastisch!

Je hebt al een hele weg afgelegd. Toch nog ruimte voor verbetering? De finish is in zicht! Wat brengt je nog dichter bij het ultieme digitale comfort?

Jouw Digitale Comfort Krakers

Deze digitale comfort krakers kunnen nog voor verbetering zorgen gebaseerd op jouw score.

Converge_it-bannerpodcast-general.png
jonas-2.png
SLUIT ALLE ACHTERPOORTJES

Digitale comfort kraker van +1

podcastteams.jpg
stijn-1.png
BEVEILIG JE BURCHT

Digitale comfort kraker van +1