De IT-bezorgdheid van onze klant:

We willen de apparaten en accounts van onze mensen maximaal beschermen. Hoe gaan we te werk? Die multifactor-authenticatie, ik heb er al veel over gehoord, maar hoe werkt dat? En hoe beginnen we daar aan?

Advies van onze expert:

Een goed beveiligde omgeving start natuurlijk met een stevig slot. Dat is precies wat je je bij twee- of multifactor-authenticatie moet voorstellen. Een degelijk slot dat als eerste beveiligingslaag staat tussen jouw persoonlijke omgeving en de buitenwereld. Zoals je je voordeur zou beveiligen met een gewoon standaard slot, een hangslot én een cijfercode. In onze FAQ IT-podcast, ‘Bent u al gehackt?’, hebben we het onder andere over de alsmaar slimmer wordende hackers. Zij verzinnen steeds weer nieuwe, clevere trucs om je te kunnen misleiden. Het is dan ook niet meer dan logisch dat je je omgeving steeds beter moet beveiligen.

In een ideale wereld bestaat een multifactor-authenticatie uit 3 onderdelen:

  1. iets wat je weet (wachtwoord, pincode, paswoordzin, …)
  2. een object dat je bezit (sleutel, keycard, badge, …)
  3. iets wat je bent (vingerafdruk, gezichtsherkenning, DNA, …)

 

Maar wie leeft er in die ideale wereld? (Jij? Dan horen we het graag zodat we ook kunnen verhuizen.) De meerderheid van de bedrijven werkt echter met één stap, een wachtwoord of een vingerafdruk. Stilaan zien we wel een omschakeling naar twee-factor-authenticatie en dus voegen veel bedrijven een extra stap toe.

Enkele jaren geleden toen twee-factor-authenticatie zijn intrede maakte, had je nood aan een extra toestelletje. Dit bakje genereerde een extra code telkens je inlogde op een apparaat of systeem. Tegenwoordig kan je gelukkig gewoon je smartphone gebruiken om die extra code te generen. De kans dat je je key-generator vergeet is dus een heel stuk kleiner geworden.

Hoe meer stappen je kan toevoegen aan het authenticatieproces, hoe veiliger. Maar het moet werkbaar en realistisch blijven uiteraard. Ik hoor u al denken: “Dit klinkt allemaal vrij ingewikkeld, is het wel iets voor onze KMO?” Ons antwoord is kort, JA! Facebook heeft sinds kort een twee-factor-authenticatie-proces als standaard bij nieuwe profielen. Als dit beveiligingsniveau de nieuwe standaard wordt voor vrijetijdsprofielen, kan je als bedrijf toch niet achterblijven? Je professionele mailbox bezit meer cruciale data dan je facebookprofiel, dus waarom zou je dat dan minder goed beveiligen?

TIP 1: Activeer NU (zonder extra abonnementskosten!)

Heb je reeds een Office 365 Business plan of Microsoft 365? (Goed bezig!) Je kan twee-factor-authenticatie gratis online activeren. Je kan de instelling voor de tweede factor zelf kiezen, zoals bv. een telefoongesprek, sms of code via een app,…

Gebruik je Windows 10? Dan kan je Windows Hello gebruiken. Deze software geeft je de mogelijkheid (indien jouw toestel het ondersteunt) om naast je gebruikelijke paswoord ook in te loggen met gezichtsherkenning of vingerafdruk. Deze zaken worden niet online gesynchroniseerd, je vingerafdrukken of gezichtsscans kunnen dus niet onderschept worden. Windows Hello kan dus enkel gebruikt worden voor toegang tot een toestel.

TIP 2: Maak applicatiespecifieke wachtwoorden

Sommige applicaties ondersteunen het gebruik van twee-factor-authenticatie niet. Maak voor deze applicaties sterke, unieke paswoorden.

TIP 3: Maak elke factor zo sterk mogelijk

Zorg ervoor dat elke authenticatiestap zo sterk mogelijk is:

TIP 4: Maak gebruik van vertrouwde toestellen

Al die extra stappen, veilig ja, maar het vraagt ook extra tijd. Je kan efficiëntie inbouwen door je werkwijze te optimaliseren en je toestellen als vertrouwd te markeren, daardoor wordt er slechts om de x-aantal dagen/weken om authenticatie gevraagd.

Heel kort samengevat: multifactor-authenticatie is een eenvoudige en doorgaans erg goedkope manier om uw omgeving beter te beveiligen en beschermen tegen hackers. Ons advies is dus simpelweg: doen! (En indien nodig, kunnen wij je hierbij helpen.)

ConvergeIT-Team

ONZE EXPERT

STIJN BOUCKAERT

STEL OOK JOUW IT-VRAAG!

Zit je ook nog met enkele IT-onzekerheden? Onze experten beantwoorden graag jouw vragen! Of schrijf je in voor onze FAQ IT-reeks en blijf op de hoogte van al onze IT-tips!

FAQ IT

Ga terug naar de FAQ IT-pagina en ontdek al het advies van onze experten.

FAQ IT-overzicht

Schrijf je in!

Ontvang alle FAQ IT-blogs in uw mailbox en blijf op de hoogte van al onze IT-tips!

Schrijf je nu in

QUICK SCAN!

Hoe efficiënt is uw digitale werkomgeving? Doe de test!

Mijn digitale efficiëntie testen

DOWNLOAD ONZE INFOGRAPHIC!

Hoe ziet een slimme digitale werkomgeving er nu uit? Download onze infographic en ervaar een dag in het leven van een slimme gebruiker!

Download